CARMALS BLOG!

Kennel Carmals senaste info

Min bilder
Namn:
Plats: Nymölla, Skåne, Sweden

Medelålders man med fru, barn och massor av hundar. Jagar,startar, dömer och tycker till.

tisdag, mars 02, 2010

Nu var du juste Maria.

Tack för sista inlägget.  Jag bugar. Jag har inte för avsikt att förmedla tyck gärna men tyck som jag. Min uppfattning är att vi skall ha en debatt runt verksamheten. Jag har en vision och argumenterar för min uppfattning. Andra får argumentera för sin.  Jag ser hur prov och verksamhet fungerar både i Sverige och i andra länder eftersom jag dömer en del Internationellt. Vad jag ser är en enorm utveckling både bland hundförare och hundmaterial Internationellt men vi sitter här och slår oss för bröstet i trygg förvissning om att vi i Sverige har det ultimata sättet att prova hundar. Jag undrar vad dom som skriker högt på diverse årsmöten har för visioner?

MVH
Anders

2 kommentarer:

Anonymous Maria sa...

Det där var det inte jag som skrev...

11:03 fm  
Anonymous MattiasW sa...

"In it to win it?"

Detta är en artikel i Shooting Times 17 februari 2010. Artikeln handlar om just problematiken med att man måste vinna ett prov för att det ska räknas!
Jag tycker själv att den kom ganska lägligt med tanke på diskussionerna runt regelrevideringen för våra a- respektive b-prov. Speciellt tänker jag på b-provens elitklass, med förslaget att ha konkurrensbedömning med utdelande av cert och ck, ej 1-2-3-0 pris med chans till hp.

Artikeln är skriven av David Tomlinson som refererar till en person som vill vara anonym. Den anonyme är välkänd och har fört fram FTCH´s och vill vara anonym av anledningen att bli oomtyckt, bödfälld av Kennel Club och med risk att aldrig få starta på ett Trial igen.

Skribenten tar bla upp stämningen på proven, att de som startar enbart är där för att vinna, det är det enda som räknas. Att hundar som nu lyckas hela vägen blir mycket använda i aveln och att därmed avelsbasen smalnar. Han tar även upp det med run-off. När det är x antal hundar, låt säg 4stycken som varit ungefär lika bra, varför då genomföra en run-off bara för att få fram en vinnare, när de i själva verket var lika bra. Då är det väl ändå mer tur en skicklighet som avgör om en hund får en "snygg" apport när en annan får en för enkel apport, och den hunden som då fick den "snygga" vinner..

Den som vill läsa artikeln kan kontakta mig så mailar jag den på pdf.

Hälsningar
MattiasW

2:15 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida