CARMALS BLOG!

Kennel Carmals senaste info

Min bilder
Namn:
Plats: Nymölla, Skåne, Sweden

Medelålders man med fru, barn och massor av hundar. Jagar,startar, dömer och tycker till.

lördag, februari 20, 2010

Snö och ännu mer snö.



Kung Bore har slagit klorna i skåneland på allvar nu. Skottade hela gårdsplanen igår. Vaknade imorse av ett dån. Det var när snön kasade ner från taket. 20 cm blötsnö inatt. Två timmars skottning igen. Bra säger Mirjam så du håller dig fit. Knappast säger jag och hävdar att den kombination av muskler och fett som min kropp består av är perfekt avvägd för att kunna stå länge på pass samtidigt som man fortfarande tillräckligt rörlig för att kunna kuta ikapp en olydig hund. Mirjam håller inte med men jag tror på mig själv.

Hade valparna ute ett tag och dom tyckte nog det var riktigt mysigt med snön. På tal om egenskaper så är mod och dådkraft, på svenska lite jävlar anamma egenskaper jag värdesätter högt hos en retriever. Andra jakthundar också för den delen. Satt och skulle ta några bilder. Valparna är innanför kompoststaketet och en av dom små tikarna bestämmer sig för att hon vill veta vad som finns i världen utanför. Som en liten apa klättrar hon upp över staketet och hoppar ner. Hon är ca sex veckor gammal och nätet 80-90 cm. Börjar ångra att vi lovat bort henne för det är sånt jag älskar att se. Hoppas hon blir till glädje för den som skall ha henne. Bygg högt staket!

Tack för kommentarerna Maria och Anja. Håller med er båda två. På tal om att proven varierar i svårighetsgrad så stämmer det som ni skriver. Terrängen varierar naturligtvis och med den möjligheterna. Men som jag sagt tidigare så hade det inte varit till nackdel med två domare som dömer gemensamt i en klass så att vi får en lite bättre samstämmighet i domarkåren.

Anders

8 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja vi är också insnöade nu! Försökte mig på en promenad utefter vägen men först var jag tvungen att ta mig ut till den i ½-meters djupa snön!! Tom hundarna tyckte det var jobbigt, och mer snö är på väg in!!Tur att man har storhandlat fniss. Kursen den 15/3 ligger väl också risigt till??
Kramisar från ett snörikt Fjärås

4:48 em  
Blogger Ulla sa...

Hej Anders!
Vill inte förminska din stolthet över att din lilla 6-veckors valp kunde forcera ett kompostgaller. Det konststycket hade Triss vid samma tid klarat av otaliga gånger i Högsby till sin uppfödares stora förtret. Med rätt retrieveregenskaper är hinder till för att övervinnas, eller hur?
Håller med Mirjam om snöskottningens nytta för kroppsformen.

Hälsningar
Ulla

9:44 fm  
Anonymous Anonym sa...

Då finns här en cockervalp, i din smak kanske:))Hon kan balansera på kompostgaller, gärna som hjälpmedel när hon känner för att springa på köksbänken i rummet bredvid, alternativt tar hon hjälp av någon som kanske lutar sig mot köksbänken, för att supersnabbt springa upp längs hela kroppen för att nå just bänken, för att sedan utföra favoriten störtdyk, funkar lika bra från möbler, gärna från köksstolar uppepå själva ryggstödet, snabbt upp och störtdyk..självklart kan hon från stilla stående position hoppa över en barngrind..
Larissa

11:31 fm  
Anonymous Anonym sa...

Får man en burk tålamod med på köpet när man hämtar sin Cocker??

Kram Caroline som är i fjällen nu!!! -26 grader o 120 cm snö... fast sol o vindstilla...

8:20 em  
Anonymous Rikard sa...

Vad heter tiken som klättrar??

Börjar fundera på utrustningslista, tror jag får slå en signal någon dag här. Skulle vilja se dej pulsa ut i skogen med en såg nämligen :-)

/ Rikard

12:16 fm  
Blogger Peggy Westerlund sa...

Hej Anders!

Har ej sett att det funnits möjlighet till lite frågor och komentarer gällande de nya jaktprovsreglerna här tidigare m tar genast tillfället i akt nu när jag såg det. Jag är lite kluven till förslaget. Vad gäller a-proven så tycker jag att det är utmärkta förslag, speciellt vad gäller minst tre startande i KKL o att det bara ska vara konkurrensbedömning i EKL men vissa saker kanske kan få vissa problem rent praktiskt vid genomförarendet:

På vissa gods är det redan idag lite svårt att vara allt för många deltagare på många av jakterna o det knorras på vissa håll redan idag när det är en till tre startande med EN domare i KKL. Hur ska det då bli om det framöver alltid blir minst tre startande samt två domare vid KKL? Är man inte rädd att mista en del starttillfällen för att godsen kanske börjar säga nej till KKL på a-proven och även praktiska b-prov?

Två domare vore dock jäkligt bra att kunna ha så att det inte blir lite för stora variationer mellan olika KKL där en del är löjligt enkla o andra är snudd på tuffare än en bedömning i EKL.

En annan fundering: Många hundar kanske blir b-provschampions osv pga av "lång och trogen tjänst". Men, hur vanligt är det uppskattningsvis o är de hundarna som nu blir det ofta hundar med dåliga egenskaper eller är det förarna som inte lyckats föra fram hunden på rätt sätt? Jag menar, har vi för många hundar som är jaktchampions på b-prov idag som inte alls är värda titeln?

(forts i nästa inlägg,..)

8:07 fm  
Blogger Peggy Westerlund sa...

(forts,..)

Eftersom b-prov är en "egenskapskontroll" så tycker ju jag att man inte ska lägga allt för stor vikt vid förarens förmågor för jag vet flera hundar som är förbaskat bra (kanske bland de bästa) som alltid eller oftast blir lite handikappade pga av sina förare och då är det ju ändå så att dessa har en chans att synas ändå och bli efterfrågade inom aveln med de regler vi har idag (bara att inse,.. många avlar på titelhundar oavsett vad vi andra kanske tycker om det,..) och på samma sätt kan hundar med en del brister slippa igenom för att de har väldigt bra förare och på så vis alltid står i topp på alla prov de startar på,...

Just detta att vi nu haft b-prov som rena kvalitetskontroller i många år där man mäter egenskaperna och sen samtidigt numer har a-prov där de bästa av de bästa kan visa mer vad de går för och där man kan mäta mer utefter konkurrens så tycker jag att proven kan komplettera varandra riktigt bra.

Visst,.. jag kan ibland själv tycka att b-provschampions kan vara lite av ett "Mickey Mouse champion" som aldrig går att jämföra med en a-provschampion men de är ändå rätt få som blir det där hundarna är direkt dåliga och hade de haft bra förare så kanske de hade gjort bättre och starkare 1:or i EKL på b-proven också;)

Vidare så tänker jag som så att ju fler hundar som går till start på praktiska prov desto bättre för utvärderingen inom rasen. Men om det nu bara kommer vara hundar med CERT som kan starta på praktiska b-prov så minskar ju antalet hundar på de praktiska proven och då är min fråga,.. på vilket sätt är det en fördel att färre hundar testas praktiskt för avelsutvärderingen?

Ja,.. jag har massor av funderingar här faktiskt;)

Jag säger inte att de nya reglerna är dåliga och jag har kanske inte bestämt mig helt för vad jag ska tycka och hur jag ska lägga min röst på årsmötet,.. tvärtom så anser jag att ändringarna på flera sätt är efterlängtade, speciellt så anser jag att det måste komma in en mer jaktlig bedömning med vettigare upplägg på b-proven och kanske i vissa fall där inte uppläggen blir allt för fantasifulla men däremot mer jaktliga,..;)

Men att även ha konkurrensbedömning på b-proven är jag lite undrande över och det skulle vara riktigt bra med ett forum där man kunde disskutera dessa frågor mer tillsammans innan man ska fatta beslut om de.

Kanske är det bara en fråga om att vänja sig vid tanken och visst är det väl kanske inte dåligt att vi försöker anpassa oss mer efter hur proven för våra retrievrar är även utomlands osv men ändå,.. ibland undrar jag om inte just våran bredd på olika typer av prov idag är en fördel framför hur andra har det.

Fler funderingar kanske kommer,.. om du orkar ta emot de,..;)

Mvh Peggy

8:12 fm  
Anonymous Anonym sa...

Mycket bra och förnuftiga tankar Peggy, håller med dig till 100%.


Mvh Stina

3:41 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida