CARMALS BLOG!

Kennel Carmals senaste info

Min bilder
Namn:
Plats: Nymölla, Skåne, Sweden

Medelålders man med fru, barn och massor av hundar. Jagar,startar, dömer och tycker till.

fredag, augusti 28, 2009

Tack för kommentarerna

Tack för kommentarerna. Saknar mina motståndare dvs, viltförepråkarna. Nog måste det väl finnas argument för att vi skall ha vilt på B proven eller? Eller är bara känslan av att man är på jakt i och med att hunden apporterar döda djur skäl nog?

Kom igen!!!!!!!!!!!!!!

Anders.

2 kommentarer:

Anonymous Matilda... igen sa...

Träffade en norsk erfaren "retrievermänniska" i helgen på ett jaktprov. Jag passade på att fråga henne hur hon ställde sig till frågan. Hon menade att i nybörjarklass kan hundarna ha bra vilthantering, men när det blir mer press i de högre klasserna så blir hundarna stressade. Stressen går därefter ut över vilthanteringen, framför allt i det pressade situationerna som dirigeringar och/eller markeringar (där det är kast, skott, tjo och tjim från föraren etc.).

På jaktprovet i helgen så var det MÅNGA hundar som nollade i ÖKL på grund av den kassa vilthanteringen. Men dom kanske skulle få sina 1pris om provet var på dummies....

Om vi nu ändrar jaktprovsreglerna så att ökl har dummies, hur "sållar" vi ut hundarna med kass vilthantering??

/Matilda

8:17 em  
Anonymous Karin Wallander sa...

Det här är väl varken ett ställningstagande för eller emot utan mer ett konstaterande. Alla mina tre hundar är väldigt förtjusta i att apportera och gör det med glädje och stil oavsett om det är dummies eller kallvilt MEN nog blir alla tre något högre i sin intensitet och fokusering om det är kallvilt än om det är tygpåsar. Sen måste jag även tillägga att jag, trots starter i augusti, aldrig varit med om dåligt vilt på prov. På träning däremot, när folk tar fram sina för tredje gången nedfrysta fåglar kan det vara lite mer sisådär. Däremot tycker jag att årets upplägg av mastodontstorlek på söken kan vara värt en diskussion...det borda vara bättre att verkligen göma undan vilten klurigt än att ha extrema avstånd som inte känns realistiska.
Hälsningar Karin

9:22 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida