CARMALS BLOG!

Kennel Carmals senaste info

Min bilder
Namn:
Plats: Nymölla, Skåne, Sweden

Medelålders man med fru, barn och massor av hundar. Jagar,startar, dömer och tycker till.

söndag, juni 10, 2012

fullmäktige.

Själv börjar jag hämta mig efter rapporterna från fullmäktige. Först kom det lite som en chock att man valt bort Janne W och därmed Sören S. Man motiverade det med att medlemmarna ville ha en ny ordförande. Med hjälp av lite spel under bordet av en del rutinerade föreningsmänniskor petade man bort Janne med motiveringen att medlemmarna ville ha en ny ordförande. Är det verkligen så att medlemmarna inte tycker att vi skall ha ett juste och korrekt lottningssysten där alla har möjlighet att få starta. Där alla undantag från lottningar görs synliga för alla medlemmar. Janne och hans medarbetare arbetade hårt för en bra domarutbildning, kvalitetssäkring, fler A  prov, bra B-prov, samarbete med yrkesjägarföreningen och ett nordiskt samarbete mellan klubbarna. Jag kände att skutan hade tagit kurs in i 2000 talet. Tyvärr är inte alla förändringsbenägna och jag känner att det nog inte alltid är medlemmarnas röster som gör sig gällande,  utan snarare starka personer i avdelningar och rasklubbar som ser makt och positioner som betydligt viktigare än hundar och verksamhet.
Vad gäller regler och regelrevideringar så känner jag att den utvecklingen borde ske där erfarenhet och kompetens finns.
Ligger den verkligen hos avdelningar och rasklubbar?

Anders

6 kommentarer:

Blogger Bitte sa...

Ja Anders, det verkar fortfarande turbulent i vissa områden. Svårt att acceptera demokratiska beslut, vilka de än är om de inte går den väg man själv vill tydligen...
Några tillrättalägganden känns som om det vore på sin plats: SSRK Prov (inkl lottningesystemet)var det faktikst Sverker som inledde förhandlingar med, så det hade kommit i vilket fall som helst. Domarkonferensen planerades av Roger W året innan. Alldels för sent kan man tycka, men den hade också kommit vilken ordförande man än valt. Äras den som äras bör...

9:11 em  
Anonymous Anonym sa...

Du dissar det du varit med själv och bestämt? Okej.

10:16 em  
Anonymous Anonym sa...

Alla tillhör vi ju avdelningar och rasklubbar och då borde väl erfarenheten och kompetensen finnas där?

/Hans

9:39 fm  
Anonymous Anders carlsson sa...

Tack för svaren.

Vet inte vem anonym är och undrar därför vem som varit med och bestämt vad? Inte är det jag ialla fall. Hans! Vilken Hans? Hur som helst så är det nog tyvärr så att majoriteten av jägarna ej står att finna som medlemmar i Rasklubbarna. Inte heller i avdelningarna tyvärr och i synnerhet inte som förtroendevalda i styrelserna i avdelningarna. Styrelser väls och avsätts, alternativt hoppsr av. Det finns ingen kontinuitet. Kompetens ena året följs av åsikter kopplade till ingen kompetens året efter. Visst får jakthundsfolket skylla sig själva som tränar hund och jagar istället för att sitta i möten på helger och kvällar. Den enda kontinuiteten som jag ser som skulle kunna förvalta och utveckla prov och hundar är jaktprovsdomarna. Alla är inte jägare där heller men som grupp betraktat så är jag övertygad om att man har den största samlade kompetensen. Tack Bitte för att du rättade mig. Känns skönt att Janne slipper ta skit för det också.

Hälsningar
Anders

1:53 fm  
Anonymous Anonym sa...

Hej Anders
Jag håller med dig att kompetensen och kontinuiteten i jaktliga frågor ligger hos våra jaktprovsdomare och jägare och den bör vi ta vara på i SSRK, men de är ju också medlemmar i våra rasklubbar och avdelningar. Sedan hade jag också gärna sett att Janne fortsatt, samt att han tagit till sig av kritiken.
Hans Olofsson
Tävelsås

8:39 fm  
Anonymous Snders C sa...

Tack för synpunkterna Hans. Trevlig sommar.

4:41 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida