CARMALS BLOG!

Kennel Carmals senaste info

Min bilder
Namn:
Plats: Nymölla, Skåne, Sweden

Medelålders man med fru, barn och massor av hundar. Jagar,startar, dömer och tycker till.

måndag, december 21, 2009

Jaklabbar kontra .................









Hej igen. Fick ett par kommentarer på förra inlägget bland annat från Gerda. Jag tror inte att man dömer fram den typen av hund medvetet. Under femtio-sextio år har rasvarianterna på labbe och många andra raser glidit isär. Från början hade kanske domarna en jaktlig bakgrund men nu rekryteras domare bland dom som är framgångsrika på just utställningar. Så har det varit på labbesidan sedan före kriget och just därför har jägarna hållt sig med egna linjer. Jag har inga synpunkter på dom andra varianterna eftersom det föreligger en efterfrågan på dom också och dom glädjer sina ägare med goda utställningsresultat och det är vad dom är intresserade av. Det som stör mig är att man från utställningshåll talar om för mig och andra jägare att dom hundar som vi håller oss med är rasotypiska och mer eller mindre värdelösa som jakthundar. Man räknar upp ett antal fel som dessa besitter på ett fördomsfullt, omdömeslöst och generaliserande sätt och jag har svårt att tro att man talar av egen erfarenhet eftersom man förmodligen aldrig haft en arbetsvariant av någon ras. Jag har en kompis som har båda delarna och han trivs alldeles utmärkt med det. Jagar med den ena modellen och ställer ut den andra.

Egenligen borde man kanske inte bry sig eftersom vi gjorde det enda rätta för några år sedan och tog bort championatkopplingen.
Vi har ett fantastiskt vinterväder här i skåne. Kröp ner mot tolv minus nu ikväll. Djuren har fått det tufft och gässen sitter tätt på dom åkrar där dom kan komma igenom snötäcket. Rapphönsen bäddar ner sig i snön och ibland kan man se dom ligga tätt ihop i en cirkel med huvudena utåt för att hålla koll på analkande faror. Hade kameran med mig idag och hittade en rapphönskull som tog till vingarna. Det gjorde gässen också.
Anders












8 kommentarer:

Anonymous Linus L sa...

Fina bilder på bloggen. Är det RH kullen vid tosteberga?? Tycker mig känna igen dem?!
Stort tack för julklappen idag!!! Ska bli spännande och kika igenom dem.
God Jul på er alla!
Önskar
Linus md fam

8:42 em  
Anonymous Anonym sa...

Helt rätt Linus. Kullen låg mitt emot tallskogen. God Jul själv. Vi ses i mellandagarna.

Anders

11:23 em  
Anonymous Gerda sa...

Anders. Hur nu än det är med domarnas bedömningar så håller jag i alla fall med dig om att man ibland får oförståelig kritik på jaktlabbarnas vara eller inte vara!! Långbenta, flatlika, dåligt pälsade ja jag vet inte allt. Men å andra sidan har jag; en hund som vill samarbeta, en hund som är villig till vilket pris som helst i vad jag än vill göra med den, och för mig är det VIKTIGAST, oavsett vad folk säger!!!!!Men jag får också beröm för mina hundars arbete, beröm för att de är så tjänstvilliga, beröm för deras viltförmåga, ja jag kan rabbla massor, DET är för mig en labbe!!!Till sist underbara bilder du visar bra att kamran är i funktionigen
Kram Gerda

10:40 fm  
Anonymous Britt sa...

Hej! Lite orelevant i ämnet men ändå en lite rolig att nämna. När man pratar med folk som inte alls i något sammanhang har någon anknytning till labben men som ändå har lite koll på hundar överlag så tycker de nästan uteslutande att jaktvarianten av labrador är den vackraste. Någon mer än jag som reflekterat över detta? Själv har jag helt slutat att prata om de olika labbevarianternas för och nackdelar, låt folket ha vilken labbe de vill och så får vi hoppas att alla uppfödare också inser vad just deras hundar är ämnade för och inte lurar på människor hundar de inte vill ha (om nu valpköpare fortfarande är så dåligt insatta i rasen). Till sist vill jag önska er en riktigt God Jul och ett framgåmgsrikt Nytt År!

2:26 em  
Anonymous Ros-Marie sa...

Jag gav mig till slut och inskaffade mig en jaktvariant av labradoren, efter att ha tränat och startat på massor av jaktprov med den sortens labrador som även gick bra på utställningen. Idag kan jag erkänna att jag ångrar att jag inte inskaffade den jaktliga varianten tidigare. Jag älskar mina gamla hundar här, men visst är det roligare att jobba med en hund som har hela paketet med sig, lugn samt tyst vid sidan, enormt följsam, stor jaktlust och det har de flesta jaktlabbarna. Dessutom kan väl aldrig en överviktig hund vara vacker, ej heller är det hälsosamt för den och det är ett måste om man ska få ett bra pris i utställningsringen. Gällande artikeln i Labradoren som Anders tagit upp, upplever jag som mycket är precis omvänt,av de båda typerna, faktiskt.

6:49 em  
Anonymous Sofia sa...

Jag tycker annars att du är rätt lik en utställningslabbe, Carlsson. Rund om magen, korta ben, tjock päls, ett snällt temperament och glad i mat!

Julkramar från Sofia

8:17 em  
Anonymous Caroline sa...

Du är bra du, Sofia!

Kram från oss, -22grader o det blåser som F här i Åre ;)

8:13 em  
Anonymous Richard Brown sa...

God Jul kära vänner, håller med dig i allt du skriver Carlsson!
Kallt, 60cm snö och en riktig skogstomte på besök..Julen är komplett! Sköt om er!
/ Richard, Linda, Izabelle & Alice

11:33 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida